 |
www.parowozy.com.pl Parowozy z Wolsztyna
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Silgrin4D
Dołączył: 06 Lut 2008
Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 10:23, 25 Kwi 2008 Temat postu: Jakie szyny stosowano... |
|
|
Panowie, pytanie do "najstarszych górali" i historyków: jaka szyna bardziej przypomina te z Prus z lat 1900-1920? S49, czy UIC60? A może ktoś ma rysunek i wymiary przekroju tamtych szyn? Będę bardzo wdzięczny, bo nic nie udało mi się wyguglać.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
stasiek
Dołączył: 06 Lut 2008
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Pią 16:47, 25 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
o ile się nie mylę to ósemki.
np:
[link widoczny dla zalogowanych]
Pozdrawiam
St
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez stasiek dnia Pią 16:51, 25 Kwi 2008, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Silgrin4D
Dołączył: 06 Lut 2008
Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 18:14, 25 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
OK, thx, tylko jak je znaleźć? W Google nic nie wychodzi poza... podlinkowanym artykułem Możesz podać pełną nazwę oficjalną?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
raulin
Dołączył: 08 Lut 2008
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 19:33, 25 Kwi 2008 Temat postu: Szyny |
|
|
Taki ciekawy artykulik o szynach ostatnio czytałem.
Cytat: | Najstarsze tory w całej Europie są w Bytowie - mają ponad 100 lat i wciąż jeżdżą po nich pociągi
Na trasie kolejowej Bytów-Lipusz są najstarsze szyny w Europie i wciąż jeżdżą po nich pociągi. Pracownicy Pol-Miedź Trans z Lublina, którzy przygotowywali odcinek do obsługi pomiędzy Bytowem a Studzienicami znaleźli szyny wykonane w 1891 roku przez Królewską Hutę z Chorzowa.
- Aby tę linię można było eksploatować, musieliśmy ją odpowiednio przygotować - mówi Antoni Malicki, kierownik dyspozytury Pol-Miedź Trans. - O starych torach wiedziałem już wcześniej. W dyrekcji PKP w Gdańsku żartowali, że pamiętają króla Prus Wilhelma II. Nie sądziłem, że to prawda. Natrafiliśmy jednak na szyny z 1891 roku, a gwoździe, którymi były mocowane są jeszcze starsze, bo z 1857 roku. To wyjątkowy zabytek kolejnictwa. Pociągi na tej trasie nie rozwijają dużej prędkości, a tory, mimo zaawansowanego wieku, są w dobrym stanie. Chcemy je zachować.
Pracownicy firmy zrobili odpowiednią dokumentację.
- Szyny typu 6, a takie są na tej trasie, były wykonywane w XIX wieku. Są inaczej mocowane niż te współczesne. Były też lżejsze, bo metr ważył 33 kilogramy, a obecnie ich masa to 49 kilogramów. Wykonano je jednak z bardzo dobrej stali, odpornej na ścieranie - twierdzi Marian Miazga, były zastępca naczelnika ds. technicznych PKP w Miastku.
Ze względów technicznych w latach 60. i 70. XX wieku prawie wszystkie stare szyny wymieniono. Obecnie te XIX-wieczne można jedynie spotkać na niektórych, nieczynnych bocznicach lub w skansenach. Tylko w okolicach Bytowa są wciąż eksploatowane.
- O nasze zabytkowe szyny odpowiednio zadbamy - obiecuje burmistrz Ryszard Sylka. - Powinny być używane jak najdłużej, ale trzeba je też wyeksponować. W pobliżu można ustawić tablice o ich historii. Pomyślimy też o odpowiednich ścieżkach rowerowych, aby mogli do nich dotrzeć turyści.
Co ciekawe, Huta Królewska w Chorzowie, która te szyny wyprodukowała, nadal działa i ma się bardzo dobrze.
- Tak starych szyn nie ma już nigdzie w Europie - zapewnia prezes Marian Damach. - Starsze, wyprodukowane przez naszą hutę, zachowały się jedynie w Malezji. Pochodzą z 1848 roku. Podobno są też jeszcze gdzieś w Afryce. Byłem przed miesiącem w okolicach Bytowa. Szkoda, że wówczas o tych szynach nie słyszałem. Przyjadę jeszcze w maju. Warto by to szerzej rozpropagować.
Huta Królewska powstała w 1802 roku. Jako jedna z pierwszych w Europie wpisała się na listę producentów szyn kolejowych w 1843 roku. Dopiero w 1862 roku powstała pierwsza z prawdziwego zdarzenia na Śląsku walcownia szyn kolejowych.
Prędkość pociągów na odcinku z zabytkowymi, unikatowymi szynami nie przekracza obecnie 20 kilometrów na godzinę. Pociągi towarowe przyjeżdżają do Bytowa zresztą tylko raz na kilka tygodni i to też dopiero od kilku miesięcy, po kilkunastoletniej przerwie. Osobowe wciąż są tylko w planach na przyszłość.
Do tej pory powiat bytowski słynął z ponad 100-letnich, najstarszych w Europie, żarówek, które wciąż świecą w elektrowni wodnej w Soszycy. Teraz doszły najstarsze w Europie szyny. To dla turystów gratka.
Leszek Literski – POLSKA Dziennik Bałtycki 29.03.2008 |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|