Forum www.parowozy.com.pl Strona Główna www.parowozy.com.pl
Parowozy z Wolsztyna
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Los Muzeum Kolejnictwa na Stradomiu wisi na włosku

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.parowozy.com.pl Strona Główna -> Poczekalnia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ariel Ciechański




Dołączył: 05 Lut 2008
Posty: 782
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 31 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Skierniewice

PostWysłany: Pon 15:56, 04 Sty 2010    Temat postu: Los Muzeum Kolejnictwa na Stradomiu wisi na włosku

[link widoczny dla zalogowanych]

PKP uznały, że udostępniając za darmo pomieszczenia, których nikt inny nie chce wynająć, działa na swoją szkodę. Zażądało pieniędzy, których muzeum nie ma. - PKP strzelają sobie w stopę - komentuje Tomasz Stemplewski z urzędu marszałkowskiego

Fot. Grzegorz Skowronek / AG
więcej zdjęć


Muzeum Historii Kolei, zapałczarnia i kopalnia rud w Parku im. Staszica to trzy częstochowskie obiekty leżące na Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego. Utworzenie w 2005 roku szlaku było dla jego twórcy, urzędu marszałkowskiego, olbrzymim sukcesem. Idąc więc za ciosem, szykuje nową kampanię reklamową z wykorzystaniem m.in. eksponatów z muzeum na Stradomiu: atrapa pociągu parowego powędruje do kolejnych centrów handlowych. Wchodząc do środka, zobaczymy na ekranach film. Jeśli kogoś zaintryguje konkretny obiekt na szlaku, dowie się o nim więcej, wybierając stosowny przycisk.

REKLAMY GOOGLE

* Mieszkanie - Szczecin
Wyszukaj okazje cenowe. Pilna sprzedaż!
[link widoczny dla zalogowanych]
* Brodzik, Mucha, Cichopek:
Kto Bierze Tabletki Odchudzające? Bedziesz Zaszokowana Co Odkryłam!..
Dieta-Gwiazd.net/NagrodaRoku2009
* Nowe Mieszkania Ursus
Atrakcyjne ceny nowych mieszkań! Sprawdź teraz naszą ofertę. Warto.
Ebejot.pl/Nieruchomosci-Warszawa

Pytanie tylko, czy społecznie prowadzone muzeum kolejnictwa dotrwa do startu kampanii zaplanowanej w połowie bieżącego roku. - Pismo, które otrzymaliśmy z PKP, jest jak wyrok śmierci - mówią z goryczą członkowie Towarzystwa Przyjaciół Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, którzy prowadzą muzeum.

Dyrektor handlowy katowickiego Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP Krystian Rogala napisał, że spółka [czyli PKP SA - przyp. red.] "zobowiązana jest do optymalnego gospodarowania majątkiem - dlatego nieodpłatne oddanie nieruchomości (pomieszczeń na Stradomiu) jest poczytane jako działanie na szkodę".

TPKWW, jeśli chce nadal być na Stradomiu, musi płacić.

- Z czego? - pyta Fryderyk Kątny z TPKWW. - Nie prowadzimy działalności gospodarczej. Muzeum zwiedza się za darmo, a członkowie towarzystwa poświęcają prywatny czas na oprowadzanie turystów oraz konserwację eksponatów.

Członkowie TPKKW dodają, iż o położony na uboczu i z mizernym ruchem pociągów dworzec Stradom najemcy wcale się nie biją. Większość pomieszczeń od lat stoi pusta, a że budynku nie zdewastowali dotąd chuligani, jest po części zasługą istnienia muzeum.

W treść pisma z PKP nie chce uwierzyć Tomasz Stemplewski, dyrektor wydziału promocji w urzędzie marszałkowskim, który zajmuje się szlakiem techniki. - Toż to od strony marketingowej czyste szaleństwo - mówi. - Nie ma lepszej metody na budowanie marki i wizerunku firmy niż taka instytucja jak muzeum. Doskonale wiedzą o tym browary w Żywcu czy Tychach, które utrzymują własne, prywatne muzea. A tu PKP mają wszystko podane na tacy dzięki bezinteresownej aktywności zapaleńców, którym w dodatku nie muszą nawet płacić!

W ubiegłym roku TPKWW samo przygotowało Dni Techniki Kolejowej, gdy okazało się, że PKP nie uwzględniły Częstochowy w organizowanej przez siebie imprezie propagującej transport szynowy. - W holu dworca ustawiliśmy symulator lokomotywy i makiety kolejek - mówi Łukasz Drozdenko, który sam zapłacił wtedy za prąd.

Tymczasem dyrektor Rogala wypomniał TPKWW, że na dworcu jest ono bez umowy, a zmiana sposobu użytkowania dawnego bufetu była bezprawna, "co może nieść ewentualne kary finansowe". Przemysław Stawiarski, który na zlecenie nadzoru budowlanego sporządził opinię techniczną, za "najbardziej skrajny przypadek" uznał adaptację kuchni i przygotowalni na bibliotekę, biuro oraz WC.

- PKP potraktowały nas jak dzikich lokatorów, a przecież się nie włamaliśmy. Umowy najmu faktycznie nie mamy, ale jesteśmy tu dzięki porozumieniu się przed laty trzech kolejowych instytucji: PKP Nieruchomości dysponujących budynkiem, PKP Energetyki opłacającej prąd oraz PKP Polskich Linii Kolejowych - przypominają członkowie towarzystwa.

Zdaniem dyrektora Stemplewskiego likwidacja muzeum byłaby dużą stratą. - Ze względu na mnóstwo oryginalnych przedmiotów, jakie zgromadzono, ale i serce oraz zapał osób, które muzeum utworzyły i prowadzą. Placówka znakomicie wpisuje się w szlak zabytków techniki, na którym mamy m.in. dwie kolejki wąskotorowe i oryginalny dworzec w Chebziu. Szlak liczy dziś 31 obiektów przemysłowych. Lista chętnych jest długa. Wycofywanie się byłoby nonsensem - przekonuje.

Zmarł Zdzisław Urbański, twórca Muzeum Kolejnictwa

Informacja o niepewnej przyszłości Muzeum Kolejnictwa zbiegła się z inną smutną wiadomością - 4 grudnia zmarł twórca tej placówki i prezes Towarzystwa Przyjaciół Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej Zdzisław Urbański. - Pismo z PKP przyszło na kilka dni przed śmiercią ojca. Nie pokazaliśmy mu go, nie chcieliśmy taty martwić - powiedział "Gazecie" Robert Urbański.

Bez Zdzisława Urbańskiego nie byłoby muzeum na Stradomiu - potwierdzają zgodnie członkowie TPKWW oraz częstochowscy kolejarze. "Zdzichu" jeszcze przed przejściem na emeryturę (był maszynistą), gromadził stare kolejowe urządzenia i inne pamiątki, ratując je nierzadko przed wyrzuceniem na złom albo na śmietnik. Wydeptywał wszystkie możliwe ścieżki i wreszcie się udało - w 2001 roku powstało muzeum, które gdy powstał szlak techniki, stało się jego częścią. TPKWW opiekuje się też starymi parowozami ustawionymi przy dworcu głównym i lokomotywowni opodal ronda Mickiewicza.

Zdzisław Urbański od wielu lat chorował. Został pochowany na cmentarzu na Błesznie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Panewka




Dołączył: 30 Kwi 2008
Posty: 183
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 12 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 2:01, 05 Sty 2010    Temat postu:

Widać taka to już "firma". Tabelki , bilanse i takie... są najważniejsze. Trzymanie sie stołków ponad wszystko w imie wykonywanie bzdurnych przepisów i niszczenie dorobku ludzi którzy chcą coś jeszcze uratować dla tego kraju. To wszystko pod przykrywką Grupy PKP S.A. Cięcie parowozów na pomnikach, wywalanie muzeów to wszystko taka "nowa świecka tradydycja" z pod znaku - przypominam Polskich Kolei Państwowych S.A. w XXI wieku. Bo do tej grupy należą nieruchomości, pisane z małych liter. Wstyd Panowie Prezesi w Warszawie, wstyd na całą Europę.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ariel Ciechański




Dołączył: 05 Lut 2008
Posty: 782
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 31 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Skierniewice

PostWysłany: Pią 11:28, 12 Mar 2010    Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych]

Jednego roku i kilkunastu dni zabrało do jubileuszu 10-lecia - Muzeum Kolejnictwa na Stradomiu zostało zamknięte. A szyld zdjęto.

Muzeum Historii Kolei dostało nakaz opuszczenia w ciągu trzech dni pomieszczeń na dworcu Stradom. - To konsekwencja pisma nadzoru budowlanego - mówi Jolanta Michalska, rzeczniczka Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP w Katowicach.

Dworzec Stradom, choć niemal stuletni, jest gmachem solidnym - więc to nie groźba katastrofy budowlanej spowodowała interwencję, ale nieporządek w kolejowych papierach. Pomieszczenia muzealne, w których niegdyś był bufet, nie zostały przekwalifikowane na wystawiennicze.

Ale nie chodzi tylko o sprawy formalne. Los muzeum, znajdującego się na zyskującym coraz większą popularność Szlaku Zabytków Techniki, wisiał na włosku od kilku miesięcy. Jesienią ubiegłego roku PKP uznało, że placówka korzysta z pomieszczeń bez umowy - choć to przecież kolej użyczyła niewykorzystane piętro dworca, a dyrektorzy PKP uczestniczyli w uroczystym otwarciu muzeum pod koniec marca 2001 r. i potem wielokrotnie je odwiedzali.

PKP zażądało czynszu, na który nie stać Towarzystwa Przyjaciół Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej - organizacji non profit, która najpierw zgromadziła zbiory, a potem utworzyła muzeum.

Członkowie TPKWW nie opróżnili w czwartek pomieszczeń z cennych zbiorów: znad wejścia zdjęli tylko szyld oraz powiesili informację, że muzeum jest zamknięte. - Jak stąd wyjdziemy, to już nie wrócimy - powiedzieli "Gazecie". Kilku z nich miało łzy w oczach; wspominali też zmarłego w grudniu maszynistę Zdzisława Urbańskiego, pierwszego prezesa stowarzyszenia, którego pasja i zaangażowanie doprowadziły do powstania Muzeum Kolejnictwa.

- Powrót muzeum będzie możliwy po dostosowaniu lokalu do funkcji jakie ma pełnić - mówi Jolanta Michalska z PKP.

Dostosowanie ma się odbyć głównie poprzez uporządkowanie dokumentacji oraz legalizacji przeróbek w pomieszczeniach. - TPKWW musi ponieść koszty z tym związane. Wynoszą one około 20 tys. zł - mówi rzeczniczka Michalska. - Może stowarzyszenie znajdzie pieniądze np. w Urzędzie Miasta bądź Marszałkowskim?

Poza tą kwotą, pozostaje wciąż problem czynszu. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami PKP w Katowicach zaprasza stowarzyszenie na rozmowy. Wcześniejsze nic nie dały, PKP proponowało przy tym inne pomieszczenia, ale - zdaniem TPKWW - nie nadają się na muzeum.

- Po naszej wyprowadzce pomieszczenia na dworcu Stradom i tak nikt nie wynajmie. Już dziś przeszło połowa budynku stoi pusta, a kolejni użytkownicy zapowiedzieli wyprowadzkę - mówi prezes Fryderyk Kątny. - Gdy się wyprowadzimy, budynek szybko zdewastują złodzieje i wandale.

Źródło: Gazeta Wyborcza Częstochowa


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
John C.




Dołączył: 10 Lut 2008
Posty: 281
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź

PostWysłany: Pią 14:20, 12 Mar 2010    Temat postu:

Tak oto PKP szanuje ludzi którzy bez wynagrodzenia dbali o zachowanie tradycji PKP i robili jej darmowy marketing. A ja głupi namawiam znajomych aby przesiadali się na kolej z samochodów. Bzdura. Wstyd nazywać się Miłośnikiem Kolei.

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez John C. dnia Pią 14:23, 12 Mar 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
robert




Dołączył: 06 Lut 2008
Posty: 435
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Pią 14:43, 12 Mar 2010    Temat postu:

Ja tam na szczęście nie mam się czego wstydzić. Jestem miłośnikiem kolei a nie PKP

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ariel Ciechański




Dołączył: 05 Lut 2008
Posty: 782
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 31 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Skierniewice

PostWysłany: Pią 15:28, 12 Mar 2010    Temat postu:

John C. napisał:
Bzdura. Wstyd nazywać się Miłośnikiem Kolei.


Janek - PKP S.A. tak samo łupi inne spółki zmuszone dzierżawić od nich nieruchomości, więc nie obwiniaj przewoźników, że ich matka (a może jednak macocha??) jest wredna...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
John C.




Dołączył: 10 Lut 2008
Posty: 281
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź

PostWysłany: Pią 16:51, 12 Mar 2010    Temat postu:

Ariel masz rację , mamy skutek rozwalenia PKP na sto spółek i spółeczek które nijak nie potrafią , nie mają jak , i z czego się rozliczać. Tylko za jaką karę mają cierpieć przez czyjeś................. ludzie którzy za darmo pieszczą historyczne pamiątki istnienia tejże PKP i jej spółeczek. Nic nie jest wart naród który nie pamięta o swojej historii. W działce kolejowej aż się roi od przykładów a najnowszy mamy w Częstochowie w imie pi......brzęczącej mamony która zasłania normalne ludzkie myślenie kolejowym urzędnikom. Wstyd mi przed moimi dziećmi które koleją też się interesują w jakim kraju przyszło im życ.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.parowozy.com.pl Strona Główna -> Poczekalnia Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin