 |
www.parowozy.com.pl Parowozy z Wolsztyna
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Marcin M.
Dołączył: 30 Sie 2011
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Wto 11:13, 31 Sty 2012 Temat postu: Oznaczenie według PKP czechosłowackiej lokomotywy typu 477 |
|
|
Miałbym do Was pytanie z kategorii czysto teoretycznej, mianowicie jakie miałaby oznaczenie lokomotywa czechosłowacka typu 477 Papoušek, czy też 464, które mają układ 2'D'2. Wydaje mi się, że polskie oznaczenia takiego układu nie przewidują. Link do tego cuda tutaj [link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
mpmazurek
Dołączył: 07 Lut 2008
Posty: 170
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rabka-Zdrój / Kraków
|
Wysłany: Wto 12:24, 31 Sty 2012 Temat postu: |
|
|
Norma RN-58/MK0001 nie przewiduje takiego układu. Przyjęto jednak, że wszystkie pozostałe układy z odpowiednio 2, 3, 4 i 5 osiami napędnymi mają oznaczenia odpowiednio g, o, u, z.
Teoretyczne oznaczenie to OKu201 lub TKu201.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Marcin M.
Dołączył: 30 Sie 2011
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Wto 12:51, 31 Sty 2012 Temat postu: |
|
|
Dzięki za odpowiedź. Problem czysto akademicki. Sądzę, że jednak na początku O a nie T, ponieważ była to lokomotywa do prowadzenia pociągów podmiejskich. Wydaje mi się, że w związku z tym nietrafne jest oznaczenie naszej TKt48, bo w tym przypadku powinno być raczej O. 477 jeździał normalnie z prędkością 100km/h, ale to chyba za mało aby było na początku P.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Filip B.
Dołączył: 05 Lut 2008
Posty: 162
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 12 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Nowy Dwór Gdański
|
Wysłany: Wto 17:45, 31 Sty 2012 Temat postu: |
|
|
Průměr hnacích dvojkolí wynosi w serii 477 aż 1624 mm, więc jak najbardziej O, TKt48 ma koła średnicy 1450 mm i przez to zakwalifikowano tę serię do T.
Pozdrawiam!
FB
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Marcin M.
Dołączył: 30 Sie 2011
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Wto 21:46, 31 Sty 2012 Temat postu: |
|
|
Nie wiedziałem, że decyduje o tym średnica kół. Raczej sądziłem, że prędkość jest tu pierwszoplanową przesłanką.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ty45408
Dołączył: 06 Mar 2010
Posty: 194
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Piotrków Tryb.
|
Wysłany: Wto 23:05, 31 Sty 2012 Temat postu: |
|
|
Marcin M. napisał: | Nie wiedziałem, że decyduje o tym średnica kół. Raczej sądziłem, że prędkość jest tu pierwszoplanową przesłanką. |
Jeżeli można coś uzupełnić to dodam, że parowozy w Polsce osiągające prędkość 80 km/h oznaczamy jako towarowe - T, osiągające 100 km/h jako osobowe - O, a 130 km/h i powyżej jako pospieszne - P. Stąd też, jak i z ograniczeń technicznych sprowadzających się do tego iż silnik parowy może osiągać maksimum 320-360 obr/min, wynika maksymalna średnica kół napędnych dla parowozów towarowych - 1450 mm, dla osobowych - 1750 mm. Jak zaznaczyłem tak przyjęto w Polsce, bo naprzykład taki amerykański "BigBoy" ma koła o średnicy 1723 mm, osiąga 130 km/h i nazywa się go towarowym, co zaprzecza przyjętym powyżej zasadom i ograniczeniom technicznym (przy tej prędkości maksymalnej silnik musi mieć ok. 400 obr/min.)
Pozdrawiam!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Marcin M.
Dołączył: 30 Sie 2011
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Śro 11:01, 01 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
Nie jest to moim zdaniem do końca logiczne ponieważ już Pt z prędkością maksymalną 110 km/h są lokomotywami pospiesznymi. No cóż, już taka nasza polska pokręcona rzeczywistość. A tak na marginesie, to czeskie oznaczenia niosą ze sobą znacznie więcej praktycznych informacji niż polskie - bo i po co komu przy eksploatacji taki parametr jak rok produkcji... Oczywiście czepiam się i docenim naszą wyjątkowośc w oznaczeniach!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
mpmazurek
Dołączył: 07 Lut 2008
Posty: 170
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rabka-Zdrój / Kraków
|
Wysłany: Śro 12:47, 01 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
Marcin M. napisał: | (...)czeskie oznaczenia niosą ze sobą znacznie więcej praktycznych informacji niż polskie - bo i po co komu przy eksploatacji taki parametr jak rok produkcji... |
Gwoli ścisłości-to nie rok produkcji a rok zatwierdzenia konstrukcji-w przypadku parowozów skonstruowanych w Polsce. W przypadku parowozów pochodzenia obcego jest to informacja o pochodzeniu.
Filip B. napisał: | Průměr hnacích dvojkolí wynosi w serii 477 aż 1624 mm, więc jak najbardziej O, TKt48 ma koła średnicy 1450 mm i przez to zakwalifikowano tę serię do T.
|
ty45408 napisał: | Jeżeli można coś uzupełnić to dodam, że parowozy w Polsce osiągające prędkość 80 km/h oznaczamy jako towarowe - T, osiągające 100 km/h jako osobowe - O, a 130 km/h i powyżej jako pospieszne - P. Stąd też, jak i z ograniczeń technicznych sprowadzających się do tego iż silnik parowy może osiągać maksimum 320-360 obr/min, wynika maksymalna średnica kół napędnych dla parowozów towarowych - 1450 mm, dla osobowych - 1750 mm. |
Ja jednak jestem zwolennikiem interpretacji oznaczeń wg której litera P/O/T mówi o pierwotnym przeznaczeniu konstrukcji a nie średnicy kół.
Wspomniana tutaj TKt48 ma 1450mm czyli tyle samo co OKz32.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez mpmazurek dnia Śro 12:53, 01 Lut 2012, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
AXEL
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 240
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 17 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: W-wa
|
Wysłany: Śro 12:49, 01 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
Ograniczenia ilości suwów tłoka na sekundę - tylko dlatego aby parowóz mógł jeździć szybciej zwiększano średnicę kół. I to od ich średnicy ustala się to czy parowóz jest towarowy, osobowy czy pospieszny.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ty45408
Dołączył: 06 Mar 2010
Posty: 194
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Piotrków Tryb.
|
Wysłany: Śro 22:56, 01 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
Marcin M. napisał: | Nie jest to moim zdaniem do końca logiczne ponieważ już Pt z prędkością maksymalną 110 km/h są lokomotywami pospiesznymi |
Ależ jest logiczne, bo wg. tego co napisałem parowozy oznaczone jako osobowe -O- osiągają do 100 km/h, a Pt osiąga 110 km/h.
Oczywiście jak zwykle od reguł są odstępstwa, bo jak wspomniał poprzednio mpmazurek OKz32 ma identyczną średnicę kół jak TKt48, a oznaczenie pierwszego z nich sugeruje, że jest przeznaczony do prowadzenia pociągów osobowych, a drugiego że jest to parowóz towarowy. Jak wiadomo popularne "tekatki" przeważnie używane były do prowadzenia pociągów osobowych i to na liniach górskich. Co więcej - OKz32 ma ten sam układ napędowy i średnicę kół co Ty37 projektowany przed wojną na bazie "okazety" i to ewidentnie jako parowóz towarowy.
Pozdrawiam!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Doctor
Dołączył: 10 Lut 2008
Posty: 202
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Pią 21:17, 09 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
OKl27 ma prędkość konstrukcyjną 80 km/h., zatem wg tego, co mówi ty45408 powinien być TKl27...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|